Människa Nu

Naida Börjesson – Kognitiv Livscoach

Sömn och utmattning

Det är under vår sömn som vi reparerar hjärnan absolut mest. Så att se till att få en god natts sömn är högsta prioritet. Binjurarnas kortisolproduktion är inprogrammerad och styr vår dygnsrytm. Men när vi känner stress kan denna cykel rubbas och det är viktigt att vi kommer tillbaka till kroppens naturliga fas för att kunna få maximalt tillfrisknande. Att sova mellan 22 till minst kl 04 (men helst till omkring kl 8) är det mest optimala för att läka ut stress och komma i kroppens rätta fas. Om sömnen inte fungerar av sig själv, kan vi hjälpa kroppen genom att träna på morgonen för att höja kortisolet då det ska vara förhöjt så att det sjunker lagom till kvällen (melatoninet ökar) då vi ska sova.

Om man behöver akut hjälp med att sova så kan tillskott av melatonin hjälpa. I värsta fall går det att prata med en doktor och få recept på insomningstabletter och lugnande. Det är viktigt att förstå att intag av tabletter bara ska vara ett hjälpmedel under en kort tid, för att återställa sömnrytmen. I det långa loppet är det tänkt att kroppen ska kunna återfå sin normala sömnrytm och kunna fungera själv. Det är viktigt att under denna period avstå ifrån allt som förhöjer vakenheten, tex koffein och sötsaker.